Co to jest deszcz?
https://www.youtube.com/watch?v=PVGjzJYrMdM
https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8
Po co jest deszcz? – rozmowa zainspirowana treścią wiersza A. Frączek pt. „Deszcz”. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytania: Co robi się mokre, kiedy pada deszcz?, Co może się stać, kiedy deszcz nas przemoczy?, Czy wszyscy nie lubią deszczu?, Kto się cieszy z deszczu?

Deszcz
Gwałtu, rety! Co się dzieje?!!
Z nieba znów jak z cebra leje!
Deszcz przemoczył w parku ławki,
Kosz na śmieci i huśtawki,
Zrosił nowy szyld w hotelu,
A pieczarce zmył kapelusz…
Chyba zaraz humor stracę!
Gdy poszedłem z psem na spacer,
Dopadł mnie paskudny katar,
A Burkowi zmokła łata!
A w dodatku nikt dokoła
Nie rozumie mej niedoli:
Ani morze parasoli,
Ani drzewa, Ani krzaki…
Z gniazdek wyfrunęły ptaki –
W deszczu piórka sobie myją
I deszczówkę z kałuż piją.
Klon z radości się zieleni,
a dżdżownica wyszła z ziemi…
Chyba wszystkich ten deszcz cieszy!
Oczywiście oprócz pieszych…
(Agnieszka Frączek)

Do czego potrzebna jest woda ?
https://www.youtube.com/watch?v=C862SI4O8Sw
https://www.youtube.com/watch?v=9672XTIwVgo

Co wspólnego ma deszcz z cytryną? – zabawa badawcza, opisywanie cech cytryny.
Pokażmy dzieciom cytrynę i powiedzmy, że deszcz ma cechę wspólną z cytryną. Dzieci określają cechy cytryny i próbują określić, która z nich pasuje do deszczu. Kroimy cytrynę i wyciskamy z niej sok do kubeczka. Dzieci obserwują pierwszą wspólną cechę – obie rzeczy są mokre. Na koniec dzieci próbują odrobinę soku z cytryny, określają jej smak. Informujemy, że deszcz może mieć, tak jak cytryna, odczyn kwaśny. Następnie opowiadamy o skutkach kwaśnych deszczy – zdjęcia umieszczamy.
Przydatne informacje: Zwykły, czysty deszcz nie jest szkodliwy dla natury, ale zanieczyszczenia powietrza powodują, że deszcz robi się kwaśny i wówczas szkodzi przyrodzie. Opady niszczą warstwę znajdującą się na liściach. Bez tej warstwy woda bardzo szybko paruje z liści, w rezultacie czego rośliny zielone się wysuszają. Zaczynają chorować, a ich liście (igły) żółkną i opadają. Kwaśne deszcze mają również niekorzystny wpływ na gleby. Kwas wypłukuje z nich wapń. Pozbawione wapnia grunty stają się niezdatne do uprawy. Ziemia robi się jałowa. W takiej nieżyznej ziemi rośliny umierają. Również jeziora cierpią z powodu kwaśnych deszczy. Giną w nich rośliny i zwierzęta, zwłaszcza ryby, które potrzebują czystej wody (pstrągi i łososie).

J” jak jajko – zapoznanie z małą i wielką literą „j”.
Dzieci podają słowa z głoską „j” w nagłosie (na początku wyrazu), śródgłosie (w środku wyrazu) i wygłosie( na końcu wyrazu), określają jej położenie. Dzielą słowa na sylaby, określają ich liczbę, podejmują próby głoskowania prostych słów. Prezentujemy wielką i małą literę „j” oraz pokazujemy sposób jej pisania. Dzieci omawiają wygląd liter, szukają skojarzeń związanych z ich kształtem. Możemy polecić dzieciom ułożenie litery „j” ze sznurków, tasiemek lub sznurowadeł.

Prezentacja wielkiej i małej litery „J”
https://pin.it/3LAb6wU
https://pin.it/3LY8NG8

Sylaby do czytania
https://pin.it/4EnA8sC
https://pin.it/3fgYb2F

Karty pracy” – str 60 – 61.
Dzieci dzielą słowa na sylaby, kolorują miejsce głoski „j” w schematach wyrazów, kolorują drogę oznaczoną literami „j”, kończą rysunki oznaczające opakowania, które można przetworzyć, piszą literę „j” w przestrzeni nieograniczonej, potem palcem po śladzie i ołówkiem w poszerzonej liniaturze.

Ćwiczenia grafomotoryczne z „j”
https://pin.it/3pXd8K2
https://pin.it/16F8C7b
Opracowały Alicja Kurek, Sabina Henrykowska


Kwaśne deszcze W jaki sposób powstają kwaśne deszcze i jakie są ich skutki?