Zajęcia programowe na dzień 23 kwietnia 2020, czwartek
Krąg tematyczny: Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje!
Temat dnia: Ładnie wszędzie, bo czysto wszędzie.
Na początek zabawa przy piosence.
- „ Dzieci na łące” – zabawa naśladowcza do piosenki
- „Chora rzeka” – przeczytajmy wiersz J. Papuzińskiej, postarajmy się , by dziecko w spokoju słuchało. Potem omówmy z dzieckiem historyjkę obrazkową poniżej (brudna rzeka- dzieci posprzątały- znów jest pięknie i czysto). Podkreślmy różnicę między tym jak było a tym jak być powinno.
“Chora rzeka” – Joanna Papuzińska
Śniła się kotkowi rzeka,
wielka rzeka, pełna mleka…
Tutaj płynie biała rzeka.
Ale to jest chora rzeka.
Jak tu pusto!
Drzewo uschło…
Cicho tak –
ani ptak,
ani ważka, ani komar. ani bąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak,
ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka nie narzeka,
tylko czeka, czeka, czeka…
- „Brudne – czyste” – zabawa badawcza: badanie czystości wody, próby oczyszczania wody przez filtrowanie.
Pokażmy dziecku jaka jest woda z kranu: jest czysta, można ją pić, używać do mycia i prania. Potem przygotujmy: szklanki lub słoiczki, chusteczki higieniczne, watę, lejki, naczynia z roztworami: woda z gliną, woda z mąką ziemniaczaną, woda z pastą do zębów . Niech dziecko zauważy najpierw jaka brudna jest woda, przefiltrujcie ją i porównajcie . Widać różnicę?
Po zajęciach pora na film:
W czystym morzu , jeziorze żyją różne zwierzątka wodne. My możemy zrobić nasze domowe. Oto propozycje :
Inne propozycje
A teraz zachęcam do przypomnienia sobie części ciała na podstawie wesołego wierszyka.
Mamy tutaj także elementy matematyki (na pewno znajdą się chętni do przeliczenia palców), ćwiczymy umiejętność zapamiętywania i poszerzamy słownictwo dzieci. Możemy też zamienić go w piosenkę albo zrobić co tylko podpowie wyobraźnia.
Bardzo fajne mamy ręce,
Dłonie dwie i nigdy więcej.
Palców dziesięć – pięć i pięć.
Może liczyć kto ma chęć.
Dwa nadgarstki, łokcie dwa,
Ramię, bark, też każdy ma.
Do machania i klaskania,
Rysowania i pukania.
Wciąż pracują nasze ręce,
pogłaskajcie je w podzięce.
Teraz nogi poznać czas –
Stopy dwie ma każdy z nas,
Przy nich palce, pięć i pięć.
Może liczyć, kto ma chęć.
Mamy pięty, kostki, łydki,
Dwa kolana, uda dwa.
To są właśnie nasze nogi,
Na nich szybko każdy gna,
Czasem skacze, czasem szura,
Tupie albo w piłkę gra.
Życzymy spokojnego dnia