DZIEŃ DOBRY STOKROTKI i RODZICE ?

Dzisiaj kolejny badawczy dzień.
Zapraszamy do zabawy!

Najpierw gimnastyka poranna, tym razem z dziećmi z innego kraju.    Ćwiczcie tak jak oni 🙂


Pierwsze zadanie:      Kolorowe sznurki

Potrzebne będą kartki, mazaki, sznurówki lub włóczka (mogą być też wstążki lub nici).

Narysujcie na kartce węża lub dowolny szlaczek. Zadaniem dziecka będzie ułożyć sznurek w tym samym miejscu.


Czas na zabawę badawczą:       Przelać albo przesypać (segregowanie produktów na sypkie i płynne)


Do zabawy potrzebne będą:

  • materiały sypkie np.cukier, sól, mąka, groch, makaron, kasza, fasola;
  • woda, która może być  zabarwiona barwnikiem;
  • naczynia o różnej wysokości i szerokości (np.: miska);
  • dwie szklanki;
  • taca;
  • ściereczka;
  • malutki dzbanek z wodą;
  • kostka do gry;
  • naczynie z miarką;
  • barwniki (farbki).

I. Przygotujcie butelkę z wodą i pojemnik z solą.
Poproście dziecko, aby napełniło wodą inną butelkę. Zapytajcie: co zrobiłeś?  (przelałem).
Następnie poproście dziecko, by przełożyło sól do innego naczynia i nazwało wykonaną czynność – „przesypywanie”.
Dziecko może też przelać sok, mleko, a przesypać piasek, czy dowolne ziarna.

Po przeprowadzeniu doświadczeń wytłumaczcie dzieciom, że „płyny” to nazwa uogólniająca na wszystko, co przelewamy, a „materiały sypkie” to te, które przesypujemy.

II. Przygotujcie tacę z dwoma naczyniami i ścierkę. Obok tacy postawcie dzbanek  z  wodą.
Poproście dziecko, by do pierwszego pojemnika wlało wodę z dzbanka. Potem, by przelało z niego wodę do drugiego (pustego) naczynia. Zamieńcie miejscami te dwa naczynia, niech dziecko ponownie przeleje wodę.
Sygnałem, że dzieci popełniły błąd, jest rozlana woda – jeśli  ją  rozlały, osuszają to miejsce ściereczką.
Dzieci mogą ćwiczyć również przelewanie na sucho, czyli przesypywanie produktów sypkich. Zadanie jest poprawnie wykonane, jeśli żadne ziarenko nie  znalazło się poza naczyniem. Można też podnieść poziom trudności dając dzieciom mniejsze lub węższe naczynia.

III. Przygotujcie dzbanek/kubek z miarką, dzbanuszek i kostkę.
Dziecko rzuca kostką. Następnie wlewa tyle wody do naczynia z miarką, by jej poziom podniósł się o tyle kresek na miarce, ile oczek wyrzucił. Kontrolą błędu jest porównanie wartości rzuconych oczek z miarką na naczyniu.
Wodę wykorzystywaną  podczas ćwiczeń można co jakiś czas zabarwiać, dzięki temu zabawa ponownie stanie się atrakcyjna.

….możecie uatrakcyjnić przelewanie wody jeszcze w inny sposób – zobaczcie

Wyzwanie dla wynalazców:     Koło wodne    –   zobaczcie

 

Czas trochę się poruszać:   Słuchaj i tańcz 🙂

 

Zabawcie się w badacza:      Co jest dłuższe? – zabawa matematyczna

Do zabawy potrzebne będą różne przedmioty, np.:

sznurówka, kredka, szalik, wstążka, długopis, linijka, pasek, kartka, tubka z pastą do zębów.

Rozłóżcie na podłodze przygotowane przedmioty. Niech dziecko wybierze dwa spośród przedmiotów i określi „na oko”, który z nich jest dłuższy. Następnie niech sprawdzi, czy miało rację, przykładając przedmioty do siebie. W tym zadaniu zwracamy uwagę na to, aby przedmioty właściwie się stykały.

5-cio latki! Zadanie w kartach pracy:    cz. 4 str. 12

Dzieci zaznaczają na karcie pracy artykuły do przelewania i do przesypywania oraz rysują przedmioty dłuższe i krótsze.


Zadanie z liczeniem:       Policz, ile jest

Do zabawy potrzebne będą buty lub skarpetki.

Zadaniem dzieci jest ułożenie 3 rzędów butów (5 butów w  pierwszym rzędzie, 7 butów w drugim rzędzie, w trzecim rzędzie 4 buty). Następnie zapytajcie: Ile butów trzeba dołożyć do pierwszego/drugiego/trzeciego rzędu, żeby było 10?

W kolejnym kroku dzieci, przeliczają na palcach i podają kolejno odpowiedzi: Ile trzeba dołożyć do 6, żeby było 10? Ile trzeba dołożyć do 2, żeby było 10? Ile trzeba dołożyć do 7, żeby było 10?

5-cio latki! Na koniec przeliczają mrówki w KP cz. 4 str. 13 i dorysowują tak, by w każdym rzędzie było ich 10.

W tym zadaniu wykazują się znajomością owadów oraz rozróżniają zwierzęta i rośliny. Dokonują też samooceny.

Na zakończenie:          Doświadczenie z balonami    – zobaczcie

 

Mamy nadzieję, że Wam się podobało 🙂

   Na czas odpoczynku polecamy bajkę.    kliknij

Zobaczycie w niej dziwne rzeczy takie jak telegraf.

TELEGRAF

Pozdrawiamy i do zobaczenia jutro 🙂
p. Kasia P. i p. Sylwia Sz.

…………….. TAK PRACUJECIE ………………