Zajęcia na cały tydzień 18-22 maja 2020 r.

Po co dziecku ćwiczenia dużej motoryki? Jest ku temu przynajmniej kilka powodów:

  • Ćwiczenia dużej motoryki wpływają pozytywnie na rozwój koordynacji ruchowej – dziecko uczy się jak za pomocą swojego ciała wykonywać ruchy, które potrzebne mu są w funkcjonowaniu w życiu codziennym.

  • Aktywność ruchowa pomaga w budowaniu kondycji dziecka, pomaga dbać o jego zdrowie fizyczne, uczy go dbałości o swoje ciało.

  • Poprzez ćwiczenia dużej motoryki doskonali się także koncentracja i uwaga dziecka (dokładne obserwowanie, co i jak dziecko musi zrobić, aby wykonać zadanie prawidłowo). To z kolei będzie nam bardzo potrzebne nie tylko w nauce szkolnej, ale i całym późniejszym życiu.

  • Ćwiczenia dużej motoryki uczą prawidłowej postawy ciała.

  • Dziecko, które nie ma problemów z dużą motoryką, potrafi poradzić sobie z wieloma czynnościami (sprawne wchodzenie po schodach, samodzielne ubieranie się itp.), a przez to staje się bardziej samodzielne i pewniejsze siebie w grupie.

  • Dziecko, które nie ma problemów z dużą motoryką, jest już świetnie przygotowane do ćwiczeń motoryki małej (przede wszystkim pisanie, rysowanie).

RZUCANIE DO CELU

Kładziemy na podłodze 2 miseczki w dwóch kolorach. Dobieramy po 5 klocków w kolorze misek. Teraz prosimy dziecko, aby stanęło w odległości około 1-2 metrów od nich. Zadaniem dziecka jest rzucanie ich na odpowiednie (w tym samym kolorze) miski. Dzięki temu ćwiczeniu, Maluch poćwiczy nie tylko koordynację wzrokowo-ruchową, koncentrację, ale także kolory.


TOR PRZESZKÓD

Macie ochotę na domowy tor przeszkód? Nic prostszego! Zbudujcie dowolny układ z klocków. Zadania do wykonania musicie wymyślić sami. Ja proponuję: spacer po linii (równowaga ciała i koncentracja), skoki do kółek, slalom, skakanie na jednej nodze.


SKAKANIE PO KAŁUŻACH (OBRAZKI Z 4 CZĘŚCI)

Na podłodze układamy znane nam już obrazki z czterech części.

Poprzesuwajcie je tak, aby znalazły się w odległości około 50 cm od siebie. Zadaniem dziecka będzie skakać na nie obunóż. Aby zadanie było trudniejsze, to Ty-rodzic głośno wołasz, na który obrazek ma skoczyć dziecko. Dzięki temu nie tylko poćwiczy ono koordynację wzrokowo-ruchową, ale także uwagę słuchową.

Do terapii można wykorzystać dowolny obrazek, który posiadamy w domu

ZABAWA “RUCHOWE KODOWANIE” ( STONOGA AGATA)

Jeśli znacie już “Stonogę Agatę”, wybierzcie z pudełka 6 krążków w różnych kolorach. Następnie wymyślcie tajny kod: każdy kolor będzie musiał mieć przypisany jakiś określony ruch (np.: żółty-skok do góry, czerwony-klaśnięcie w dłonie, zielony-obrót wokół osi, niebieski-przysiad, pomarańczowy-skłon w dół, fioletowy-tupanie nogami). Teraz jedna osoba pokazuje kolejno kolor, a uczestnicy zabawy wykonują umówiony ruch. Odpada ten, kto zapomniał! Zabawa ćwiczy nie tylko sprawność dużej motoryki, ale także pamięć oraz koncentrację. Jest zdecydowanie jednym z trudniejszych zadań jakie dziś prezentuję i idealnie nada się dla starszaków.


Ćwiczenia chodzenia i biegania to na przykład zabawa w głośne chodzenie – czyli tupiemy lub ciche chodzenie czyli chodzimy cicho na paluszkach. Do zabaw tego typu zaliczamy też zabawę w kukiełkę – dziecko chodzi na sztywnych nogach.

Zabawa na nudę w deszczowe dni? Kalosze, parasol i chodzimy omijając kałuże czyli przeszkody. Po kałużach można także chodzić tupiąc i chlapiąc oraz delikatnie na paluszkach. Można zrobić konkurs kto wytupie najwięcej wody z kałuży. Trochę będzie prania i suszenia po powrocie do domu – ale kto by się tym przejmował?

Kolejną super zabawą jest chodzenie ścieżką – czyli po torze. Za pomocą sznurka, wstążek itp wytyczamy dziecku ścieżkę z której nie może zejść. Z tego samego kawałka sznurka układamy następnie na podłodze koło. Zadaniem dziecka jest bieganie po obwodzie koła.

Bardzo ważne są także ćwiczenia równoważne.

W tych ćwiczeniach stosujemy początkowo pomoc w postaci drążka do podparcia się albo drugiej osoby. Do ćwiczeń równoważnych zaliczamy ćwiczenia typu:

  • idę wąską ścieżką – dziecko chodzi po wąskim prostym lub krętym torze.

  • jestem bocianem – czyli stanie na jednej nodze

  • wchodzenie i schodzenie po schodach

  • skakanie obunóż.

Kolejną grupą ćwiczeń motoryki dużej są ćwiczenia na czworakach, a w niej takie zabawy jak:

  • jestem psem, kotkiem, kurą – czyli naśladowanie chodu zwierząt

  • omijanie przeszkód na czworakach

  • skakanie w pozycji kucznej – jestem żabką

  • czołganie się

  • turlanie się – początkowo samodzielnie, później przez drugą osobę

Nie wyczerpałam jeszcze wszystkich tematów zabaw z zakresu motoryki dużej, bo jest ich cała masa. Wrócę jeszcze niebawem do tego tematu, tymczasem mam nadzieje, że zainspirujecie się tymi propozycjami podczas zabawy z dzieckiem.

Pozdrawiam terapeuta T. Fijałkowska

Dodałam trochę teorii o motoryce dużej , która  może wzbogaci Państwa wiedzę.
Zdjęcia z aktywności fizycznej w domu lub na świeżym powietrzu proszę wysyłać na mój adres e- mail
teresa.fijalkowska,[email protected]

Życzę miłej zabawy i szybkiego powrotu do przedszkola