Grupa 3-4 latków „Biedronki”- 31.03.2020 r.

Temat tygodnia: Szybko biegnie każdy dzień, rosnę szybko, dużo wiem

1. „Słońce i księżyc”– rozwiązanie zagadek słownych.

Żółte i gorące,
na błękitnym niebie.
Ogrzewa Ziemię,
zwierzęta i ciebie. (słońce)

Kiedy po niebie wędruje nocą,
dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz. (księżyc)


 SYMBOL DNIA – SŁOŃCE I SYMBOL NOCY – KSIĘŻYC

2. „Do czego służy?”- zabawa badawcza.

Rodzic przygotowuje kilka rzeczy związanych z dniem i nocą:
a) NOC – kołderka, poduszka, piżama, lampka nocna
b) DZIEŃ – zabawki, plecak, książka, piłka.

Dziecko przygląda się zgromadzonym rzeczom. Po dokładnym przyjrzeniu się rzeczom rodzic zadaje pytanie: Co robimy w dzień, a co w nocy?

Pogadanka z dzieckiem na temat czynności wykonywanych w ciągu dnia (budzimy się, jemy śniadanie, jesteśmy w przedszkolu, bawimy się…) i w ciągu nocy (śpimy, odpoczywamy).

Następnie dziecko dzieli rzeczy na te związane z dniem i z nocą.

 3. „Dzień z nocą wędrują”– opowieść ruchowa. Dzieci interpretują ruchowo tekst.

Słońce wstaje, zaczyna się dzień       (dziecko powoli wstaje z podłogi)
I moje zabawy rozpoczynają też się,
Słońce świeci przez cały dzień.         (dziecko wyciąga ręce do góry)

A gdy zajdzie, kończy się dzień.        (dziecko powoli kładzie się na ziemi)
Wtedy właśnie zaczyna się noc.
Na niebie świeci księżyc
I gwiazdek moc.                                (dziecko pokazuje na niebo-nad siebie)
Śpię ja, spisz i ty,                               (pokazuje na siebie i rodzica)
Wszyscy śpią.                                    (składa ręce i kładzie je pod głowę)
Śpi też cały dom.
Noc się kończy.
Słońce wstaje – zaczyna się dzień.     (dziecko znowu wstaje)

 4. Czas na przerwę – piosenka.

„Baba jaga”- https://www.youtube.com/watch?v=HoBa4uAQVdw

5. „Kto jest ode mnie wyższy?” – mierzenie i porównywanie wzrostu dzieci/rodziców.

  • Ciekawym elementem jest pokazanie dziecku ile miało wzrostu przy urodzeniu się. Można zaznaczyć na sznurku lub pasku papieru długość dziecka przy urodzeniu i pozwolić na samodzielne wyszukiwanie w domu rzeczy takiej samej długości. W trakcie „mierzenia” dziecko używa słów „wyższy” i „niższy” np. noga krzesła jest wyższa niż ja jak się urodziłem/am.
  • Do tej zabawy możemy zaprosić również wszystkich domowników. Należy ustawić się albo plecami do siebie z drugą osobą (sprawdzając kto jest wyższy/ a kto niższy) lub można stanąć przy ścianie i za pomocą miarki zmierzyć ile mamy wzrostu. Jeżeli mamy możliwość, zaznaczamy na jednej z ścian wzrost dziecka (lub przyklejamy kartkę) i prowadzimy obserwację: Ile urosłam w ciągu tygodnia/ miesiąca itd.?
  • Dziecko przynosi zabawki (pluszaki, lalki czy auta). Zadanie polega na ustawieniu zabawek od najwyższej do najniższej (na oko). Można przygotować pasek wycięty z kartki papieru zaznaczyć wysokość poszczególnych zabawek na niej – tym sposobem sprawdzimy poprawność mierzenia „na oko”. Można także użyć linijki lub metra krawieckiego.

 

Opracowały: M. Stuchły, B. Okulowska, T. Fijałkowska