Grupa 3-4 latków „Biedronki”- 16.04.2020 r.
Temat tygodnia: Na wsi zawsze jest wesoło, tyle pól i zwierząt wkoło
1. „Na pastwisku” – zabawa naśladowcza. Dziecko „zmienia się” w krowę, przyjmuje pozycję na czworaka .Chodzi po „łące”, „żuje trawę” – porusza szczęką w jedną i drugą stronę. Od czasu do czasu wydaje odgłos: Muuu, muuu.
2. „Co słychać na łące?” – wysłuchanie wiersza H. Bechlerowej i rozmowa połączona z oglądaniem obrazków z krowami. Rodzic czyta dziecku poniższy wiersz.
Co słychać na łące?
Idą drogą kotki dwa,
każdy wielki koszyk ma.
A na łące koło chaty
stoi krowa w czarne łaty.
– Krówko, czy masz mleko słodkie?
– Daj nam dużo! – proszą kotki.
– Daj nam mleka pełne kosze,
zapłacimy ci dwa grosze.
Nic nie rzekła krowa w łaty,
jadła trawę, gryzła kwiaty.
A koń, co za płotem stał,
na caluśki głos się śmiał.
Po przeczytaniu utworu rodzic prowadzi z dzieckiem rozmowę. Chce sprawdzić, co zapamiętało i zwrócić uwagę na elementy humorystyczne:
– Jak wyglądała krowa?
– Co robiła krowa na łące?
– O co kotki poprosiły krowę?
– Czy kotki miały właściwe naczynie na mleko?
– Z czego śmiał się koń?
Po rozmowie rodzic pokazuje dzieciom obrazki rożnie umaszczonych krów i wspólnie z dzieckiem opisuje ich wygląd. Następnie przedstawia kilka ciekawostek:
Krowa oprócz trawy je także kukurydzę i siano, które dostaje w oborze. Jest przeżuwaczem, to znaczy, że długo i wolno rozgniata trawę zębami. Dziecko krowy to cielę.
3. „Produkty z mleka” – polisensoryczne poznanie produktów mlecznych – wykorzystujemy zmysł smaku i węch. Dziecko degustuje produkty mleczne z zamkniętymi oczami (zasłoniętymi chustką), określa smak, konsystencje /jeżeli dziecko nie ma uczulenia – jeśli występuje nietolerancja – omawiamy tylko produkty. Można również dodać takie produkty jak: jajko, kotlet, miód.
4. Czas na przerwę „Kaczuszki”
5. W gospodarstwie – zabawa dydaktyczna. Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia i wspólnie z nim po kolei je omawia. Maluch zwraca uwagę na przedstawione czynności wykonywane przez ludzi.
6. „Krowa” – praca plastyczna.
Potrzebujemy:
– lateksową rękawiczkę,
– flamaster,
– papier.
Nadmuchaną rękawiczkę wykorzystujemy do wykonania pracy plastycznej. Na okrągłej części rękawiczki dziecko flamastrami rysują krowę /lub wycinają elementy z papieru i przyklejają/ tak, aby nadmuchane palce rękawiczki były wymionami krowy.
*****Można również zrobić „krówka z talerzyka”.
Potrzebne będą:
– okrągły talerzyk papierowy lub wycięte koło z białego papieru;
– czarne kredki, flamastry;
– czarny, różowy papier, (lub farba)
– nożyczki.
Zachęcamy wszystkich do wspólnej zabawy i przesyłania zdjęć z różnorakich aktywności na e-mail: [email protected]
Opracowały: M. Stuchły, B. Okulowska, T. Fijałkowska