Temat: „Zabawy z papierem. Usprawnianie pracy rąk i dłoni dziecka.

DZIECKO:

– uczestniczy czynnie w ćwiczeniach rozwijających sprawność rąk,
– usprawnia i ćwiczy koncentrację uwagi,
– doskonali koordynację wzrokowo-ruchową,
– rozwija inwencję twórczą i wyobraźnię,
– usprawnia tor oddechowy,
– umiejętnie rozpoznaje części ciała, ma świadomość własnego ciała

Środki dydaktyczne:

oliwka do masażu, tekst z wierszykiem, płyta z muzyką relaksacyjną, magnetofon, różne rodzaje papieru: gazeta, bibuła, papier ścierny, papier śniadaniowy, kartka papieru A4, ręczniki papierowe, klej, spray.

Zasady:

– wzmacnianie aktywności dziecka poprzez pochwały i zachęcanie,
– zaspokajanie podstawowych potrzeb psychicznych (akceptacji, uwagi),
– indywidualizacja -dostosowuje prace do możliwości dziecka, jego tempa i chęci.

Przebieg zabawy:

1. Powitanie. Rodzic podaje rękę dziecku i jednocześnie wypowiada jego imię.

2. Wykonanie masażu dłoni dziecka przy użyciu oliwki dla dzieci.

3. Posmarowanie dłoni dziecka, rozsmarowanie oliwki,

4. Zabawa paluszkowa –masażyk z wierszykiem.

Wspinał się pajączek po rynnie. [wędrujemy palcami od dołu ku górze po dłoni dziecka]
Spadł wielki deszcz i zmył pajączka. [koniuszkami palców uderzamy lekko w dłoń dziecka]
Zaświeciło słoneczko, [masujemy dłoń ruchem okrężnym]
Wysuszyło pajączka, rynnę i… [masujemy tak długo, aż poczujemy ciepło]
Wspinał się pajączek po rynnie… [zaczynamy od początku]

Możemy zabawę zrobić na jednej rączce, potem na drugiej lub od razu na obu.
Masaż grzbietowej części dłoni – głaskanie, rozcieranie itp.
Masaż zewnętrznej części dłoni – głaskanie, wykonywanie okrężnych ruchów itp.

Iskierka przyjaźni” – rodzic trzyma dziecko za rękę i mówi, że jak tylko poczuje uścisk, to ma się do niego uśmiechnąć.

Zabawa z papierem:

1. Poznanie przez dotyk różnego rodzaju papierów: bibuła, gazeta, papier ścierny, papier śniadaniowy, kartka papieru A4, ręczniki papierowe.

– bibuła – zabawa przy muzyce z różnym tempem. Dziecko macha pociętą przez rodzica bibułą w rytm muzyki. W zabawie też uczestniczy rodzic, ma swoja bibułę i razem z dzieckiem macha w takt muzyki

– papier ścierny – delikatne dotykanie papierem po dłoniach dziecka.
–  papier śniadaniowy – darcie go z pomocą rodzica, słuchanie szelestu przy rozdzieraniu go na kawałki, próba naśladowania przez dziecko odgłosu szelestu papieru.
– gazety: „Obraz z gazet” – rodzic wspólnie z dzieckiem drze gazety na małe kawałki. Następnie, smaruje kartkę A4 klejem i strzępki gazet dziecko może rzucać lub dmuchać na kartkę. Gdy gazety się przykleją, można kolorowymi sprayami spryskać pracę, nakleić gotowe elementy np. ulubione postacie z bajek dziecka.
ręczniki papierowe – robienie kulek z papieru, rzucanie do celu, prostowanie. Rodzic pomaga dziecku.
Życzę wesołej i przyjemnej zabawy.