Grupa 3-4 latków „Biedronki”- 25.03.2020 r.
Temat tygodnia: Słychać śpiew wśród drzew i chmur- to artystów ptasich chór
- „Kto tak śpiewa”– słuchanie ptasich głosów.
Rodzic słucha z dzieckiem nagranych ptasich głosów i pyta, czy dziecko zna te głosy i potrafi powiedzieć, do kogo należą. Następnie dziecko próbuje określić, czy dany głos należy do dużego czy małego ptaka.
https://www.youtube.com/watch?v=yiRIvZplphA – odgłosy ptaków
https://www.youtube.com/watch?v=tRyKgzMtCfY – klekot bociana
- „Jajka i pisklęta”
Małe ptaki zwane pisklętami wykluwają się z jajek składanych w gniazdach.
Kilka ciekawostek o gniazdach:
Słowik swoje gniazda zakłada najczęściej nad ziemią lub w niskim krzewie, zbudowane są z traw, zbutwiałych liści i traw.
Skowronek swoje gniazdo buduje bezpośrednio na ziemi, pośród niezbyt gęstej lub niskiej roślinności zielnej, w płytkim dołku wyściełanym źdźbłami traw, niewielką ilością końskiego włosia i cienkich korzonków. Gniazdo jest dobrze ukryte. Najczęściej przylatujący skowronek nie ląduje w jego pobliżu, lecz gdzieś dalej i dochodzi do niego pieszo.
Jaskółki swoje gniazda budują na skałach, budynkach lub w norach (bardzo rzadko na drzewach), w skład materiału na gniazdo zawsze wchodzi ślina ptaka.
Bociany budując duże gniazdo, zwykle z gałęzi, na drzewach, budynkach lub specjalnie przygotowanych przez człowieka platformach. Każde gniazdo ma od 1 do 2m głębokości, od 0,8 do 1,5m średnicy i waży od 60 do 250kg. Gniazda są budowane w luźnych koloniach.
- Czas na przerwę – zabawa ruchowa do piosenki „Gąsienica” https://www.youtube.com/watch?v=7IaZC3DvH54
- Ćwiczenie artykulacyjne
Dziecko naśladuje odgłosy poszczególnych ptaków:
Bocian: kle, kle, kle
Wróbel: ćwir, ćwir, ćwir
Wrona: kra, kra, kra
Dzięcioł: puk, puk, puk
- „Gumowe jajko”– eksperyment dla chętnych.
Zachęcamy chętnych rodziców do przeprowadzenia z dziećmi eksperymentu i podzieleniem się zdjęciami. Zdjęcia prosimy wysyłać na maila: [email protected]
https://www.youtube.com/watch?v=rjeG_CQLLmg – link do eksperymentu
Eksperyment z jajkiem – zanurzamy kurze jajko w szklance z octem. Dla porównania zanurzamy drugie jajko w szklance z wodą. Szklanki przykrywamy talerzem. Po kilku godzinach wyciągamy jajko z wody. Dzieci kolejno oglądają jajko i opisują jego wygląd, który nie uległ zmianie – skorupka jest twarda, lekko chropowata. Następnie wyciągamy na tackę jajko z octu, które… „zgubiło” swoją skorupkę!
Opracowały: M. Stuchły, B. Okulowska, T. Fijałkowska