Każde niepełnosprawne umysłowo dziecko potrzebuje kompleksowej stymulacji rozwoju, której celem jest nie tylko rozwijanie zaburzonych sfer, ale również wspieranie i wzbogacanie umiejętności i sprawności już zdobytych. Poranny krąg jest formą zajęć przeznaczonych dla dzieci z globalnymi zaburzeniami rozwoju. Podstawą tworzenia “Porannego kręgu” jest świat przyrody, zmieniające się pory roku i zjawiska zachodzące w przyrodzie. Świat przyrody jest źródłem podstawowych żywiołów, barw, zapachów, smaków, wrażeń dotykowych i termicznych. Celem zajęć jest komunikacja, integracja grupy i budowanie relacji interpersonalnych.
Każdej porze roku w tej metodzie został przyporządkowany inny kolor, zapach, smak, instrument i żywioł.

W grupie specjalnej naszego przedszkola rozpoczął się cykl zajęć według “porannego kręgu”. Zajęcia zostały przygotowane przez psychologa. Pierwsze zajęcia poświęcone zostały jesieni.

Barwą specyficzną dla jesieni jest kolor żółty. Jest on kolorem dojrzałych owoców i spadających liści. Kolor żółty działa uspokajająco, kojąco, relaksująco, kojarzy się z ciepłem, wzmacnia wolę i może być wykorzystywany w terapii osób cierpiących na depresję. Manipulacja barwą w czasie porannego kręgu polega na wystroju pomieszczenia w odpowiedni dla danej pory roku kolor.

Kolejnym istotnym elementem zajęć jest stymulacja dotykowa oraz rozbudzanie wrażliwości zapachowej z użyciem swoistego dla danej pory roku olejku zapachowego. Zapachem jesieni jest lawenda. Ma ona działanie uspokajające, łagodzące i wzmacniające.

Żywiołem kojarzonym z jesienią jest wiatr. Wiatr odczuwany jest na całej skórze bardziej lub mniej w zależności od jego siły. Wiatr można nie tylko odczuwać, ale również słyszeć i widzieć jego działanie jak wygina gałęzie drzew. Wiatr to jest też powietrze, którym oddychamy. Jesienny wiatr ma działanie oczyszczające, porządkujące.

Charakterystycznym dla jesieni instrumentem są dzwony rurowe, na których swoje melodie wygrywa jesienny wiatr. Jesienią dzieci uczą się wymawiać samogłoskę “e”.

Smakołykiem typowym dla jesieni jest miód i krem orzechowy.
Zajęcia według” porannego kręgu” dają dzieciom poczucie bezpieczeństwa, budzą świadomość silnej przynależności do grupy, wywołują radość, śmiech, dostarczają przyjemności i zadowolenia oraz dają możliwość własnej sprawczości. Zajęcia odbywają się w atmosferze życzliwości, akceptacji w specjalnie dobranym klimacie i nastroju. Istotne znaczenie ma rytualizacja czynności, która pozwala dzieciom na ich przewidywanie i budowanie poczucie bezpieczeństwa.

Przykładowy scenariusz zajęć:
1. Zapalenie świecy lub lampki zapachowej ( lawendowej).
2. Powitanie każdego dziecka z masażem dłoni olejkiem lawendowym. Piosenka – na melodię “Panie Janie”.
3. Krótkie opowiadanie o jesieni z pokazywaniem charakterystycznych dla niej elementów: liści, kasztanów, żołędzi, orzechów, słuchanie dzwonków rurowych. Wkładanie dłoni dzieci do pojemników z darami jesieni.
4. Spotkanie z żywiołem ( wiatrem) – wywołanie wiatru na sali poprzez włączenie wentylatora i suszarki do włosów. Dmuchanie ciepłym i zimnym powietrzem we włosy, na twarze, rozwiewanie liści itp. , wytwarzanie piany z olejku do kąpieli.
5. Zabawa z chustą – rozwiewanie liści, wywoływanie wrażenia silnego i słabego wiatru, spadających liści i spadających kasztanów.
6. Dostarczenie dzieciom wrażeń smakowych poprzez podanie miodu.
7. Gaszenie świecy zapachowej.

Opr.mgr Halina Rycerz -Kuliga- psycholog