Zabawy głoskami
Witam serdecznie
W dniu dzisiejszym proponuję ciąg dalszy ćwiczeń percepcji słuchowej, przygotowujących do nauki czytania.
- Pierwsza zabawa polega na wystukiwaniu rytmu np.; … … … , .. . .. . .., … . … . … itp. Dziecko powtarza wyklaskując lub wybijając rytm, zaczynamy od prostych i stopniowo zwiększamy trudność.
- Prosimy dziecko o powiedzenie na jaką głoskę zaczyna się słowo ( zaczynamy od słów zaczynających się od samogłosek ) osa, ucho, igła przechodzimy do spółgłosek ser, most, lampa itp.
- Poszukiwanie słów zaczynających się na taką samą głoskę, zaczynamy od słów zaczynających się na samogłoski np.; oko, obraz, okno, okulary; mama, most, motyl.
- Czy słowa zaczynają się na taką samą głoskę np.; ul-ucho, anioł-osioł, igła-indyk itp.
- Rozpoczynamy poszukiwania głoski kończącej wyraz, tym razem zaczynamy od słów zakończonych spółgłoskami, gdyż są one łatwiejsze do usłyszenia np.; na jaką głoskę kończy się wyraz kogut, rak, dach …
- Dziecko musi odgadnąć czy słowa kończą się na taką samą głoskę np.; dach-fartuch, dom-most, kogut-namiot…
- Kolejna zabawa polega na tworzeniu ciągu słów kończących się i zaczynających na taką samą głoskę np.; dom-most-tama-atrament-torba….
- Dzielimy na głoski proste słowa, dziecko ma odgadnąć wypowiadane słowo np.; l-a-s, u-ch-o, m-a-m-a…
- Prosimy dziecko, żeby zadało nam zagadkę dzieląc słowo na głoski, kontrolując czy analiza jest wykonana poprawnie odgadujemy wypowiedziane słowo.
Powyższe ćwiczenia krok po kroku prowadzą dziecko do opanowania syntezy i analizy fonemowej, która jest konieczna do opanowania umiejętności czytania i pisania. Uwaga nie przechodzimy do trudniejszych ćwiczeń puki dziecko nie opanuje wcześniejszych zabaw.
Życzę miłej zabawy
Anna Kordys