Zabawy głoskami

Witam serdecznie

W dniu dzisiejszym proponuję ciąg dalszy ćwiczeń percepcji słuchowej, przygotowujących do nauki czytania.

  • Pierwsza zabawa polega na wystukiwaniu rytmu np.; …  …  … , ..  .  ..  .  .., …  .  …  .  … itp. Dziecko powtarza wyklaskując lub wybijając rytm, zaczynamy od prostych i stopniowo zwiększamy trudność.
  • Prosimy dziecko o powiedzenie na jaką głoskę zaczyna się słowo ( zaczynamy od słów zaczynających się od samogłosek ) osa, ucho, igła przechodzimy do spółgłosek ser, most, lampa itp.
  • Poszukiwanie słów zaczynających się na taką samą głoskę, zaczynamy od słów zaczynających się na samogłoski np.; oko, obraz, okno, okulary; mama, most, motyl.
  • Czy słowa zaczynają się na taką samą głoskę np.; ul-ucho, anioł-osioł, igła-indyk itp.
  • Rozpoczynamy poszukiwania głoski kończącej wyraz, tym razem zaczynamy od słów zakończonych spółgłoskami, gdyż są one łatwiejsze do usłyszenia np.; na jaką głoskę kończy się wyraz kogut, rak, dach …
  • Dziecko musi odgadnąć czy słowa kończą się na taką samą głoskę np.; dach-fartuch, dom-most, kogut-namiot…
  • Kolejna zabawa polega na tworzeniu ciągu słów kończących się i zaczynających na taką samą głoskę np.; dom-most-tama-atrament-torba….
  • Dzielimy na głoski proste słowa, dziecko ma odgadnąć wypowiadane słowo np.; l-a-s, u-ch-o, m-a-m-a…
  • Prosimy dziecko, żeby zadało nam zagadkę dzieląc słowo na głoski, kontrolując czy analiza jest wykonana poprawnie odgadujemy wypowiedziane słowo.

Powyższe ćwiczenia krok po kroku prowadzą dziecko do opanowania syntezy i analizy fonemowej, która jest konieczna do opanowania umiejętności czytania i pisania. Uwaga nie przechodzimy do trudniejszych ćwiczeń puki dziecko nie opanuje wcześniejszych zabaw.

Życzę miłej zabawy

Anna Kordys