1. Zabawa na dobry początek – „Powitanie”.
2. Myślę o …. – rozwiązywanie zagadek słownych. Dziecko wybiera sobie rzecz znajdującą się w każdym domu i opowiada o niej bez nazywania. Zaczyna od słów: Myślę o… i wskazuje jak najwięcej szczegółów dotyczących tego przedmiotu. Zadaniem reszty dzieci jest odgadnięcie zagadki.
3. Kuferek rozmaitości – ćwiczenia w klasyfikacji i poszerzanie słownika dzieci. Nauczyciel przygotowuje kuferek z przedmiotami codziennego użytku w każdym domu, np. łyżka, młotek, kubek, długopis, telefon komórkowy, grzebień, ręcznik. Dzieci z zasłoniętymi oczami po kolei losują przedmiot z kuferka. Odgadują, co to za przedmiot i opowiadają, do czego służy. Środki dydaktyczne: przedmioty codziennego użytku.
4. Odgadnięcie przez dzieci tematu zajęć po wysłuchaniu fragmentu wiersza A. Rumińskiej „Mój dom”.
…mamy swoje domy, małe albo duże,
A przed domami ogródek i podwórze.
Bawimy się na podwórku wesoło i miło,
żeby potem w domku pięknie nam się śniło.
5. Nauczycielka przedstawia sylwety różnych domów – małych i dużych wyciętych z czasopism lub katalogów.
– Czym różnią się domy ?
– W jakich domach wy mieszkacie?
– Co to są domy jednorodzinne?
– Co to są domy wielorodzinne?
– Co to są bloki?
6. Domy, domki domeczki – zabawa z wykorzystaniem karty pracy.
Zadanie 1 – Policz wszystkie domki, wskaż liczbę na paluszkach lub liczmanach a następnie pokoloruj tyle kółek, ile domków jest na karcie pracy.
Zadanie 2 – Wskaż najmniejszy i największy domek.
7. Wykonanie domków z pudełek różnej wielkości.
Dzieci wybierają sobie pudełka. Oklejają je kolorowym papierem. Wycinają okna i drzwi, przyklejają je w odpowiednich miejscach na pudełku. Wycinają prostokąt (płaski dach) i przyklejają na pudełku.
Dziękuję za wspólne zajęcia. Zapraszam do wysyłania zdjęć z waszych zmagań do p. Natalki.
Op. T.F