1. Zapraszamy na film ” Bezpieczne zachowania”

 

 

2. ,Mój sąsiad” – swobodne wypowiedzi dzieci na temat swojego sąsiada. Dzieci przekazują informacje, ilu znają sąsiadów, jak się nazywają, gdzie mieszkają i kiedy możemy zwrócić się o sąsiedzką pomoc. 

3. Teatrzyk kukiełkowy na podstawie inscenizacji „Przyjaciele zajączka” Cz. Janczarskiego

Nauczycielka prezentuje dzieciom pacynkę – zajączka, który pewnego dnia zgubił się w lesie i nie wiedział jak znaleźć drogę do domu.

Narrator
Zabłądził zajączek w borze,
Do domu trafić nie może.
Spotkał wiewiórkę znajomą.

Zajączek
Pokaż mi drogę do domu…

Wiewiórka
Idź zajączku naprzód śmiało,
Gdy zobaczysz brzozę białą,
Zapytaj o dalszą drogę.
Więcej pomóc ci nie mogę.

Narrator
Doszedł do brzozy zajączek,
A tam – ścieżynka się plącze:
Raz w prawo skręca, raz w lewo,
Spojrzał zajączek na drzewo,
Zobaczył pstrego dzięcioła
I tak do niego zawołał:

Zajączek:
Może ty zechcesz mi pomóc,
Odnaleźć dróżkę do domu?

Dzięcioł:
Idź zajączku dróżką w prawo,
Przez jałowce skacząc żwawo.
Gdy zobaczysz krzaki malin,
Wtedy spytaj, jak iść dalej.

Narrator:
Biegł zajączek pół godziny,
A wtem patrzy…

Zajączek:
Już maliny!
Zabłądziłem w ciemnym borze.
Kto mi drogę wskazać może?

Narrator:
Naraz słyszy – skrzeczy sroka.

Sroka:
Widzę cały las z wysoka.
Teraz skręć, zajączku, w lewo.
Tam zobaczysz duże drzewo.
Pod tym drzewem jest leszczyna.
Tuż – tuż przy niej twa dolina.

Narrator:
Biegł zajączek z górki stromej. Patrzy…

Zajączek:
O, to już mój domek!
Miałem w borze przygód wiele
I nie trafiłbym tu może.
Pomogli mi przyjaciele,
Już nie będę błądził w borze.

3. Rozmowa na temat utworu

Nauczycielka zadaje dzieciom pytania:
Jakie zwierzęta wystąpiły w przedstawieniu?
Co przydarzyło się zajączkowi?
Kto pomógł mu odnaleźć drogę do domu?
Jakie inne niebezpieczeństwa mogą czyhać na dzieci w lesie?
Co powinno zrobić dziecko, kiedy zgubi się na przykład w sklepie?
Kogo możemy poprosić o pomoc? (policjanta, strażnika miejskiego, ochroniarza, mamę z dzieckiem, panią kasjerkę)
Czy gdybyście zgubili się np. w sklepie Auchan i spotkali tam mnie lub jakąś panią z naszego przedszkola, to moglibyście powiedzieć, gdzie mieszkacie? (Tak)

4. „Wiem, gdzie mieszkam” – podawanie swojego adresu zamieszkania

Dzieci kolejno przedstawiają się (Nazywam się…) i podają swój adres zamieszkania. W nagrodę otrzymują stempelki na rękach lub nagrodę. Dzieci, które jeszcze mają kłopoty z zapamiętaniem adresu nauczycielka prosi, by razem z rodzicami poćwiczyli.

5. Wykonaj prezent dla swojego sąsiada.
Potrzebujesz słoik, liście, sznurek, szyszkę oraz inne ozdoby.

Życzę fajnej zabawy a zdjęcia z realizacji materiału prosimy wysyłać do p. Natalii
Op. T. Fijałkowska