Wysłuchajcie wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej i odpowiedzcie na pytania.
Ptak się kuli pośród liści,
mokną drzewa, mokną krzewy,
a ja biegnę przez kałuże,
a ja biegnę wśród ulewy…
Drży na deszczu pączek róży,
mokną grusze i jabłonie,
a ja biegnę przez kałuże,
krople deszczu łapię w dłonie…
Kiście bzu zwiesiły głowy,
mokra ziemia pachnie deszczem,
a ja krzyczę prosto w chmury:
– Padaj, deszczu! Padaj jeszcze!
PYTANIA DO WIERSZA:
- Jaka pogoda została przedstawiona w wierszu?
- Jaki może mieć tytuł ten wiersz?
Prawdziwy tytuł wiersza to ULEWA.
Ulewa to rodzaj mocnego deszczu.
Deszcz jest najczęstszym rodzajem opadów powstającym z chmur i wracającym na ziemię w postaci kropelek. Maleńkie krople parującej wody unoszą się, łączą ze sobą, tworzą chmury. Stają się cięższe i spada deszcz. Może być drobny, zwany mżawką, lub wielki, gęsty, ulewny, o którym czasem mówi się „oberwanie chmury”. Gdy temperatura spadnie poniżej zera, pojawia się mróz, z chmur lecą zamarznięte kropelki, zamienione w sześcioramienne kryształki lodu, czyli śnieg. Mają one różne kształty: igiełek, gwiazdek albo śnieżynek. Natomiast podczas ładnej pogody może padać grad. To krople deszczu, które zamarzły w wielkiej, lodowatej chmurze, mają różną wielkość. Zatem opad atmosferyczny to woda, która spada z różnym natężeniem i pod różną postacią: deszczu, śniegu i gradu.
Zobaczcie jak krąży woda.
- Zróbcie pogodowy masaż ?
Wymyślcie własne ruchy do wyrazów pogodowych, np.: ulewa –uderzanie wszystkimi palcami, chmury – gładzenie całą dłonią.
- Namalujcie obrazek lub zróbcie pracę plastyczno-techniczną o pogodzie.
Miłej zabawy,
T. Fijałkowska
Prosimy o wysyłanie zdjęć z pracami plastycznymi wykonanymi przez Kotki
na adres [email protected]