Czy wiecie, co to POGODA?

Narysujcie na kartce, wokół wyrazu POGODA, wasze skojarzenia. ?

 

Wysłuchajcie wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej i odpowiedzcie na pytania.

Ptak się kuli pośród liści,

mokną drzewa, mokną krzewy,

a ja biegnę przez kałuże,

a ja biegnę wśród ulewy…

Drży na deszczu pączek róży,

mokną grusze i jabłonie,

a ja biegnę przez kałuże,

krople deszczu łapię w dłonie…

Kiście bzu zwiesiły głowy,

mokra ziemia pachnie deszczem,

a ja krzyczę prosto w chmury:

– Padaj, deszczu! Padaj jeszcze!

 

PYTANIA DO WIERSZA:

  1. Jaka pogoda została przedstawiona w wierszu?
  2. Jaki może mieć ten wiersz?

Prawdziwy tytuł wiersza to ULEWA.

Ulewa to rodzaj mocnego deszczu.

Deszcz jest najczęstszym rodzajem opadów powstającym z chmur i wracającym na ziemię w postaci kropelek. Maleńkie krople parującej wody unoszą się, łączą ze sobą, tworzą chmury. Stają się cięższe i spada deszcz. Może być drobny, zwany mżawką, lub wielki, gęsty, ulewny, o którym czasem mówi się „oberwanie chmury”. Gdy temperatura spadnie poniżej zera, pojawia się mróz, z chmur lecą zamarznięte kropelki, zamienione w sześcioramienne kryształki lodu, czyli śnieg. Mają one różne kształty: igiełek, gwiazdek albo śnieżynek. Natomiast podczas ładnej pogody może padać grad. To krople deszczu, które zamarzły w wielkiej, lodowatej chmurze, mają różną wielkość. Zatem opad atmosferyczny to woda, która spada z różnym natężeniem i pod różną postacią: deszczu, śniegu i gradu.

Zobaczcie jeszcze raz, jak krąży woda.

  • Zróbcie pogodowy masaż ?

Wymyślcie własne ruchy do wyrazów pogodowych, np.: ulewa –uderzanie wszystkimi palcami, chmury – gładzenie całą dłonią.

  • Namalujcie obrazek lub zróbcie pracę plastyczno-techniczną do piosenki.

Miłej zabawy,

Sylwia Szulc, Kasia Perek, Sylwia Rybka

………… STOKROTKI …………