Krąg tematyczny: Z końca świata, czy zza ściany, to przyjaciel nasz kochany

Temat: Lubimy się bawić, Prawa Dziecka

1.Zabawa ruchowa: Głowa ramiona…– wprowadzenie w dobry nastrój.
Dzieci stoją w kole , ilustrując ruchem treść piosenki.

https://youtu.be/30BVfTvlsrE

Kto jak skacze?
https://youtu.be/LNouuY9zrKQ

2. Zabawa ruchowa: Podróż.
Nauczycielka rozciąga długą linę (skakankę) i zabiera dzieci „w podróż”. Umownym znakiem, umożliwiającym włączenie się do zabawy jest dotknięcie dziecka. Dzieci w rzędzie, trzymając linę wędrują po sali. Zatrzymują się i siadają na dywanie. Nauczycielka opowiada historię:
Jest to śmieszna kraina,w której kiedy było bardzo wesoło, wszyscy zgodnie bawili się, każdy mógł włączyć się do zabawy. Do niedawna można było się tu bezpiecznie bawić, aż któregoś dnia na Wyspę przypłynął chłopiec o imieniu Alex. Postanowił, że dzieci, które nie są podobne do, niego – mają inny kolor skóry, inny kolor włosów,nie mogą bawić się z innymi. Alex to bardzo duży i silny chłopiec, często krzyczy na inne dzieci, które się go boją i słuchają. Na placu zabaw co dzień jest mniej dzieci, bo Alex nie pozwala im się bawić.

  • Co można zrobić, żeby pomóc tym dzieciom ?

Dzieci proponują różne rozwiązania.

  • Jak czuły się dzieci, kiedy Alex nie pozwalał im się bawić?

Dzieci przedstawiają stany uczuciowe różnymi formami ekspresji (werbalnie, za pomocą mimiki).

3. Słuchanie wiersza „O prawach dziecka” Marcina Brykczyńskiego.
Nauczyciel recytuje wiersz:

Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los zmienić,
Spisali dla was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta,
Spróbujcie dobrze zapamiętać.

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do robienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić. 
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,
I każdego mogę na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata, już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać aby każdy uznał moje prawa
A gdy różnią się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wierszu poukładały,
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej jak umiecie.

4.Rozmowa na temat wiersza

  • Co to są prawa?
  • Kto ma swoje prawa?
  • Jakie prawa mają dzieci?
  • Czy potrzebne są prawa dla dzieci?

5. Nauczycielka przypomina prawa dziecka
      –  Prawo do zabawy.
      –  Prawo do nauki.
      –  Prawo do życia w rodzinie.
      –  Prawo do życia bez przemocy.
      –  Prawo do wyrażania swoich uczuć.

6. „ Co lubią dzieci” – praca plastyczna wykonana techniką kolażu.Nauczyciel charakteryzuje przykładowe prace, przedstawia w jaki sposób zostały wykonane.

Zachęca dzieci do stworzenia własnego dzieła. Do stworzenia pracy techniką kolażu można wykorzystać wycinki z gazet, serwetki, wełnę, tkaninę….Temat pracy dowolny.

Miłej zabawy

Op. T.Fijałkowska